Sosialisering av valper fra 5 til 8 ukers alder

av Irene Jarnved

Etter hvert som ukene går, vil valpene utvikle seg raskt både fysisk og mentalt. De trenger mer fysisk plass og blir mer krevende når det gjelder aktiviteter og sysselsetting. De sover kortere perioder om gangen, og når de er våkne, har de en større og større trang til å utforske.

Forbered deg på at denne perioden vil være den mest tidkrevende for deg som oppdretter. Samtidig er det definitivt også den morsomste og mest interessante!

Motoriske ferdigheter og utforskertrang

Fra rundt 5 ukers alder vil du typisk se at valpene, sammen eller hver for seg, beveger seg lenger og lenger bort fra tispen og det kjente miljøet for å utforske nytt og spennende «uoppdaget» territorium. Dette kan være både inne i hjemmet og ute i hagen.

De motoriske ferdighetene utvikler seg også. Valpens kropp og ben blir mer «strømlinjeformet» og i stand til å bevege seg raskere og balansere bedre.

Fra å ikke ha noen kroppsbevissthet er det i denne perioden at valpene lærer å koordinere bevegelsene sine. De begynner å galoppere og kan løpe rundt hjørner uten å falle (i hvert fall ikke hver gang). De beveger seg lenger unna på kortere tid, noe de utnytter til fulle når de nysgjerrig utforsker omgivelsene sine.

Lek og relasjoner

Valpenes syn har utviklet seg til å se bevegelser og gjenstander på 1-2 meters avstand. Og hørselen er nå fullt utviklet. Nå som valpene har fått en mye skarpere bevissthet om omgivelsene, har de mye mer kontakt med hverandre – og de sosiale relasjonene utvikler seg.

Leken mellom valpene endrer karakter og blir mer voldsom og røff, noe som bidrar til at de lærer om sine egne og søsknenes styrker og svakheter.

En uunnværlig kunnskap de tar med seg i «erfaringsryggsekken» når de skal ut i den virkelige verden og forholde seg til fremmede hunder.

Tispens pedagogiske rolle

Tispa skal følge valpenes utvikling og – når valpene er klare til å forstå forbud og trening – i økende grad ta på seg denne rollen. Det betyr at den gjensidige leken får et mer pedagogisk formål. Hun kan for eksempel demonstrere ved å legge igjen et bein i midten av valpeflokken. Deretter vil hun typisk vente på at en av valpene tar initiativ til å ta beinet. Dette forsøket vil resultere i en umiddelbar irettesettelse ved at hun knurrer, går frem og tar beinet. Hun skaper situasjonen for å lære valpene å respektere de grensene som er satt for dem.

Aktiviteter som stimulerer

Valpene har et økende behov for stimulering i løpet av de siste ukene hos oppdretteren. Og de trenger å få nye impulser for å utvikle seg i denne viktige fasen av livet. De skal ikke bare være i hagen og leke med de andre valpene i kullet – de trenger å oppleve den verden som kommer til å omgi dem i fremtiden:

  • Hverdagslyder som støvsuger, kaffemaskin, biler, dører som smeller igjen osv.
  • Spesialiserte lyder som metall mot metall, papirpose eller plast med luft i som knuses, godbiter som kastes ned i en pappeske osv.
  • Visuelle inntrykk som å være utenfor valpegården i oppdretterens hus, forbipasserende biler, å være i et fremmed hus og hage, å forholde seg til nye mennesker og noen vennlige hunder, å kjøre bil osv.
  • Lære å bli ropt på, børstet, få tennene sett på, få klørne klippet osv.

Bare positive opplevelser

Det er svært viktig at valpene kun får positive erfaringer med de situasjonene de sosialiseres i. Dette hjelper dem til å bli trygge og nysgjerrige voksne hunder som føler seg trygge i den store verden.

De må for enhver pris ikke utsettes for negative situasjoner eller situasjoner som varer for lenge og utmatter dem – og i hvert fall IKKE situasjoner som risikerer å gjøre dem utrygge, usikre eller redde!

Viktigheten ligger i at opplevelsene lagres i valpens hjerne for resten av livet. Selv de negative. Og de erfaringene valpen gjør seg i så ung alder, vil veie så tungt at de utgjør ca. 80 % av deres livslange erfaringsbank.